Maskarna på Carmine street

 
 
Makarna Erik och Winnie förlorade sin dotter Sarah för ett och ett halvt år sedan. De har flyttat till New York för att komma bort från alla jobbiga minnen och få en omstart. Winnie är bildkonstnär och vill vara i fred och måla. Erik är författare och spenderar dagarna på ett lokalt bibliotek med att sitta och skriva. Winnie har svårt att släppa vad som har hänt med Sarah och försöker fånga ögonblicket då hon försvann på duken. Erik tror att Sarah är död och vill att de ska försöka gå vidare med sina liv. När Erik sitter och skriver på biblioteket en dag får hon syn på sin fru Winnie, men när han på kvällen pratar med henne om det påstår hon att hon inte alls har varit på den plats han sett henne. Detta händer ytterligare vid ett tillfälle, och så en morgon har Winnie lämnat Erik med en lapp om att hon behöver söka efter Sarah på egen hand. Tiden som följer kantas av sömnlöshet och villrådighet hos Erik. Winnie påstod under den sista tiden att hon visste var Sarah fanns. Erik börjar så snart att söka efter de båda, och inser med tiden att hans fru har dolt mycket om sig själv för honom.
 
Jag tycker att den har boken började bra och spännande. Det var kusligt när Erik fick syn på sin fru på olika platser, medan hon stod fast vid att hon inte varit där. Man vill veta vad som har hänt med Sarah och vem det var som förde bort henne. Jag tycker att boken tappar på slutet. Det är en del saker som jag inte tycker riktigt förklaras, speciellt när det gäller hur Winnie tänker och agerar då hon har ett tungt, emotionellt bagage. Jag hade nästan velat att boken berättades ur hennes perspektiv, eller i alla fall att vartannat kapitel kunde vara berättat från hennes sida. Nu har jag ju också läst mycket Nesser på sistone och jag börjar känna igen hans upplägg. En historia i nutid, och så tillbakablickar på tidigare händelser. Det är absolut inget fel med det, och jag gillar verkligen Nesser. Men nu ska jag nog ta en paus från hans böcker innan jag läser Himmel över London.

Kommentera här: