Äntligen!


...som Gert Fylking skulle ha sagt. Nej, jag är tämligen ointresserad av vem som vinner Nobelpriset i litteratur, eftersom jag aldrig känner igen författaren sen tidigare och aldrig brukar läsa dem efteråt heller. I år vann Svetlana Aleksijevitj. Tvångsmässigt reserverade jag en av hennes böcker på biblioteket, men kommer förmodligen inte hinna läsa. Men boken hade en vacker titel tycker jag i alla fall. Kriget har inget kvinnligt ansikte. Den ska handla om kvinnor som var med i krigföringen under Andra världskriget på Sovjetunionens sida men som tillskillnad från männen som hyllades, fick möta förakt och misstanke. Kulturens uppgift är enligt mig i mångt och mycket att låta människor få sina berättelser berättade, och det verkar ju som att Aleksijevitj har låtit den lilla människan få komma till tals. Det är viktigt.

Kommentarer:

1 Sanna:

Åh, det var en vacker titel! Får nog försöka få fatt i ett ex!

Svar: Ja, visst var det :)
BOKPLADDER

Kommentera här: