Tillbaka till henne


Nu ska jag göra en big no no och recensera en bok som jag inte ens har läst ut, men jag orkar verkligen inte med den här boken! Jag slutade läsa vid ca 400 sidor och har då ungefär 200 sidor kvar av denna bok. Ska kort summera handlingen.
 
Boken är uppdelad på två parallella historier. Dels en i nutid som handlar om Hanna. En ung kvinna i 25-års åldern som är trött på sitt jobb på Arbetsförmedlingen och trött på sin pojkvän som hon inte längre är kär i utan är tillsammans med av bekväma skäl. I samband med en olycka kommer Hanna över fyra föremål; en brosch, ett par skor, en linjal och ett par glasögon. I och med detta börjar hon känna sig annorlunda och hon tar kontakt med en gammal auktionshandlare, som också var närvarande vid olyckan, för att ta reda på mer om de här föremålen. Den andra historien handlar om Signe, som är i ungefär samma ålder som Hanna. Signe lever dock på tidigt 1900-tal och är lärarinna. Hon engageras i rörelsen för kvinnlig rösträtt och lever i komplicerade relationer tillsammans med kvinnor. Hanna kommer över brev som Signe skriver till sin älskade Anna och Hanna börjar alltmer känna en koppling till Signe som hon inte kan förklara.
 
Jag tycker att den här boken börjar väldigt bra och lovande. Jag får intrycket av att här väntar en välskriven och rolig historia där jag även kommer att få lära mig någonting om hur det var att vara rösträttskvinna på det tidiga 1900-talet. Men sedan är det som att historien kommer av sig och författaren själv lyser igenom väldigt mycket med sin personlighet och det hela känns bara ofokuserat och amatörmässigt. I historien om Hanna börjar humorn helt plötsligt förvandlas till dråplig gubbhumor som inte alls tilltalar mig. När det börjar snackas reinkarnation och Hanna börjar "känna sig" som Signe blir det för mycket för mig, och jag ger upp. Blä! Och boken är alldeles för lång. När jag slutade läsa fanns det ingenting som drev på mitt intresse eller min nyfikenhet. Inte en chans att jag skulle läsa de 200 sista sidorna. Eftersom jag läste boken ihop med min syster bad jag henne berätta vad som hände i slutet, och det kändes inte värt att lägga ner tiden på att få reda på det. Nej, denna boken rekommenderar jag inte! Amatörmässigt skriven och ofokuserad handling, så skulle jag sammanfatta den.

Kommentarer:

1 Linnea:

Trist att den blev en sådan besvikelse! Jag tycker också att Tillbaka till henne är alldeles, alldeles för lång. Men jag gillar den ändå. ;)

Svar: Ja, jag blev besviken på att jag blev besviken ;) Tyckte den började så bra! Men långa böcker har en tendens att inte hålla hela vägen tycker jag.
BOKPLADDER

Kommentera här: