Livet efter dig

Bildkälla
 
Nu har även jag äntligen läst en bok av Jojo Moyes. Livet efter dig handlar om hur Lou Clark tar jobbet som assistent åt Will Traynor som har blivit förlamad och rullstolsbunden i samband med en trafikolycka. Lou kommer ifrån en familj där de inte har det speciellt gott ställt och det är när hon förlorar sitt gamla jobb på café som hon blir tvungen att söka något nytt och till slut får jobbet som assistent. Will har tidigare levt ett aktivt och äventyrligt liv och har svårt att acceptera sin nya, begränsade livsstil. Lou tror till en början att jobbet enbart handlar om att hålla Will sällskap om dagarna, men vad hon inte vet om är att Will är självmordsbenägen och den tiden som hon ska arbeta som assistent är den tid som Will själv valt att leva innan han vill avsluta sitt liv. När Lou får reda på detta förändras allt och hennes jobb får en helt ny innebörd.
 
Det är alltid svårt att ha egna åsikter om en bok som man redan har hört så mycket om. I mitt fall har jag hört både bra och mindre bra om den här boken. Det jag tycker är att boken är väldigt lätt att hänga med i och har ett bra flyt, nästan så att den är lite filmisk. Det är inga långa redogörelser eller beskrivningar av saker utan den är lättsmält. Dock tycker jag nästan att det blir ett problem när boken ändå tar upp ämnen som självmord och aktiv dödshjälp. Jag tycker såklart att man ska få skriva om vad man vill, men jag tycker personligen inte att det går ihop att skriva en chiclit-bok om det ämnet. Efter att jag har läst boken känner jag inte att jag vet mer om hur det är att vara förlamad och rullstolsbunden, utan det känns som att författare kanske inte heller är så insatt i ämnena hon valt att skriva om och därför inte går in mer på djupet. Tveksamt om jag kommer att lägga ner tid på att läsa någon mer bok av Jojo Moyes, även om jag har hört att andra böcker av henne är bättre.

Kommentarer:

1 bloggbohemen:

Intressant reflektion det där med att författaren inte tycks vara så insatt. Jag kanske lät mig förföras av det uppenbart filmiska i boken och inte tänkte så mycket på den aspekten.

Svar: Det var något jag reagerade på i alla fall, men det fanns mycket bra med boken ändå. :-) Det är möjligt att flytet och det filmiska hade gått förlorat om författaren hade fördjupat sig mer i vissa delar.
BOKPLADDER

2 Linnea:

Jag tycker inte heller att Jojo Moyes problematiserade dödshjälpsfrågan tillräckligt i den här boken. Jag blev inte så imponerad, även om det var bra flyt i språket och fängslande läsning.

Svar: Nej precis, det var så jag också tyckte!
BOKPLADDER

3 N:

Har alltid tänkt läsa den boken men det blir aldrig av..

4 Hemma Hos Felicia:

ÄLSKADE den boken! Har också hört att det kommer en fortsättning! Jag är taggad! :)

Svar: Ja, jag tror att nästa bok heter "Arvet efter dig" :-)
BOKPLADDER

Kommentera här: