Levande och döda i Winsford

 
 
 
Detta var den första bok som jag har läst av Håkan Nesser och den har verkligen gjort att mitt intresse har väckts för denna författare. Boken handlar om hur tv-profilen Maria Holinek bosätter sig i denna lilla orten Winsford i England där hon utger sig för att vara författaren Maria Anderson. I själva verket gömmer hon sig från verkligheten, för under en resa på väg till Marocko tillsammans med mannen Martin börjar Maria fundera över sitt liv och relationen till sin man, som på sistone kantats av några tveksamma händelser. Hon börjar grubbla över varför hon hamnat där hon hamnat i livet och hur annorlunda livet hade kunnat bli. Maria och Martin kommer aldrig fram till Marocko. Någonting händer. Något som får Maria att behöva ljuga för sina nära och fejka sin identitet. 
 
Detta var en väldigt fängslande och spännande bok där man hela tiden är nyfiken på vad det är som har hänt och hur det ska gå för Maria. Miljöbeskrivningarna av det engelska hedelandskapet tycker jag berikar berättelsen och bidrar mycket till stämningen, som både är mysig och kuslig. Detta är en spänningsroman som jag rekommenderar om man inte är så sugen på det traditionella deckarupplägget men ändå vill ha en roman som är väldigt spännande. Nesser har dessutom ett bra språk och man anar en humoristisk sida mellan raderna. 

Kommentarer:

1 Sofia:

Åh! Nesser är en av mina favoritförfattare! Min personliga favorit är Himmel över London.

Svar: Vad roligt! Jag blev väldigt positivt överraskad av Levande och döda i Winsford. Jag ska absolut försöka få tag på Himmel över London också.
BOKPLADDER

Kommentera här: