Det är något som inte stämmer

 
Denna bok handlar om Petra Wallin som för cirka ett år sedan gått igenom en skilsmässa. Petra söker sig till det norrländska, öde fjället och vikarierar som stugvärd. Hon behöver komma bort från Stockholm och jobbar där också på sin nya bok som handlar om det krossade äktenskapet. Hennes man Anders har lämnat henne efter 15 års äktenskap för sin programledakollega Klara Bohman. Det börjar med att Petra märker hur Anders tar avstånd från henne och är frånvarande. De pratar inte längre med varandra och sättet han rör vid henne på känns avigt och motvilligt. Petra konfronterar honom men han förnekar alla anklagelser, tills så katastrofen är ett faktum. Det spelar ingen roll vad Petra säger, Anders har redan bestämt sig. Han vill inte ha med henne att göra.
 
Jag tycker att detta är den starkaste Martina Haag-bok som jag har läst. Hennes tidigare böcker är ju i en helt annan genre; feelgod när det är som knasigast och lättsammast. Det här är såklart något helt annat, även om man kan skymta Haags humor här och var i en naturligtvis svår och mörk historia. Jag är imponerad av att Haag lyckas skriva om det här fruktansvärda sveket och ämnet på ett så rent och öppet sätt. Hon lyckas sätta ord på riktigt smärtsamma saker. Alla som har blivit dumpade, känt sig svikna och känt att man har kämpat så mycket för någonting som sedan skulle visa sig vara förgäves kommer att känna igen sig. Jag tycker att den här boken säger något, inte bara om otrohet, utan just om den här känslan av att bli sviken av någon som man trodde att man kunde lita på. Självklart ser man Martina Haag, Erik Haag och Lotta Lundgren framför sig, det är inte särskilt välmaskerat. Men jag gillar också detta, att Martina Haag berättar det så som det var för henne. Hon är inte skyldig någon att hålla skenet uppe eller låtsas om att det inte var så farligt. Jag skulle kunna skriva mycket om det här ämnet, Martina Haag och den här boken. Läs den!
 

Kommentera här: