Summering

Fram till mitten av juni i år så pluggade jag, skrev uppsats och tog min kandidatexamen som bibliotekarie. Det blev alltså inte så mycket läst första halvan av året, men jag tycker att nu det senaste har jag tagit igen litegrann i alla fall. I denna summering av bokåret 2015 tänkte jag lyfte fram de böcker som jag gillat bäst och som på något sätt gjort avtryck hos mig. 
 
 
En av de böcker jag ändå tog mig tid att läsa under en tid av intensivt pluggande var Mördarens apa av Jakob Wegelius som vann förra årets Augustpris för bästa barn- och ungdomsbok. Berättelsen utspelar sig i Lissabon och själva berättaren är gorillan Sally Jones som är maskinist på landskutan Hudson Queen. Hon och hennes vän sjömannen Chiefen blir inlurade i en smugglingsaffär som slutar illa. Chiefen blir oskyldigt dömd för ett mord och Sally Jones får klara sig på egen hand för att kunna bevisa hans oskuld. Även om själva handlingen har bleknat lite då det var ett tag sedan jag läste den minns jag den här boken med värme. Den var spännande, charmig och välskriven. 
 
 
En annan bok som jag läste tidigare i år var In i labyrinten av Sigge Eklund. Boken handlar om hur elvaåriga Magda Horn försvinner och misstankarna direkt riktas mot pappan, förläggaren Martin. Mamman Åsa är psykolog. I och med försvinnandet och oklarheterna kring vad som hänt förändras deras relation. Jag tyckte att den här boken var riktigt intressant och spännande. Försvinnandet var så oförklarligt och man känner verkligen hur de inblandade lider av denna ovisshet. Slutet är lite oklart, jag var tvungen att googla för att förstå vad som hade hänt, men det finns i alla fall en upplösning.
 

Året är 1938 och advokaten Claes Thune samlas tillsammans med sina gamla vänner i Onsdagsklubben i Helsingfors för att dricka och diskutera politik. Thune är frånskild och lever ett stillsamt liv. För att få hjälp med advokatbyrån anställer han Matilda Wiik som sekreterare. Fru Wiik är duktig på sitt jobb men plågas av fruktansvärda minnen från inbördeskriget. När hon hjälper till vid ett av Onsdagsklubbens möten träffar hon någon där som väcker de otäcka minnena ännu mer till liv. Jag gillade den här boken mycket på grund av de fina personporträtten. Kjell Westö är en duktig berättare. Dock saknade jag lite dramatik, handlingen tuggar på men jag önskar att det hände liiiite mer. Dock ett viktigt ämne, jag var väldigt dåligt insatt i finska inbördeskriget innan och efter att ha läst Hägring 38 vet jag i alla fall lite mer om det.
 
 
Läs mitt inlägg här om boken. Detta är en av mina starkaste läsupplevelser i år. Tyckte att den här boken var väldigt stark, spännande och mystisk. Stort plus för de fina miljöbeskrivningarna.
 

Läs mitt inlägg här om boken. Detta är en bok som nästan har växt efter att jag läste ut den. När jag tänker tillbaka på den så har jag ett väldigt bra minne av boken. Även om det handlar om råa och brutala brott så fanns det en fin stämning i boken och runt karaktärerna som jag tyckte var speciell. Sen var själva gåtan väldigt spännande och annorlunda, tycker jag. Jag ska absolut försöka ta mig tid att läsa mer Stieg Larsson nästa år.
 
De senaste böckerna jag läst; Kvinnan på tåget, Det är något som inte stämmer och den bok jag håller på att läsa just nu, Försoningen, kommer jag såklart att ha väldigt färskt i minnet nu i slutet på 2015 så jag har helt enkelt valt att bara ta med de böcker i denna årssummering som faktiskt lämnat ett längre avtryck. De böcker jag läser härefter skriver jag bara vanliga recensioner om. Jag har valt att fokusera på bra läsminnen men kan passa på att höja ett varningens finger för två bottennapp i år, ingen av de läste jag ens ut. Den första är Mazerunner - I dödens labyrint. Kass översättning till att börja med (har inte läst på engelska, men på svenska lät det jättefånigt), tråkiga, stereotypa könsroller och seg handling. Försökte läsa denna ganska länge, men gav tillslut upp. Gäsp! Och nummer två blir Tillbaka till henne. Börjar jättebra men så flummas handlingen bort (enligt mig) och blir till någon slags tjatig reinkarnationshistoria om olycklig kärlek med gubbhumor.
 
Vilka är era starkaste läsminnen från i år?
 
 

Kommentarer:

1 anna:

Har läst mycket av Rick Riordan i år, nästan alla hans böcker närmare bestämt. Älskar han ❤️ Tycker inte häller om mace runner, tycker hela konceptet inte känns så tilltalande på något sett. Kram på dig

2 Linnea:

Kul med en summering! Nu fick jag många bra boktips! :) Själv håller jag nog Khemiris Allt jag inte minns som det starkaste läsminnet från året. Men ärligt talat har jag haft ett fantastiskt läsår i år. Så många bra böcker! Jag får verkligen ta en funderar innan jag skriver en egen summering.

Kommentera här: