Spetälskesjukhuset

Bildresultat för spetälskesjukhuset
 
"Spetälskesjukhuset" av Camilla Lagerqvist
2016
Hcg
 
Det är sommarlov och Elly är på besök hos sin farmor i Järvsö. I närheten ligger ett gammalt spetälskesjukhus som numera används som hem för patienter för psykiska problem. Elly kan inte låta bli att gå in på sjukhusområdet och rycka i handtaget till den stora porten. Den är låst, men just som hon vänder om för att gå öppnas dörren och hon hinner precis se en hand. Handen är liten och sårig. Elly blir äcklad och springer därifrån. Huset borde vara tomt eftersom patienterna som bor där nu är i Stockholm, så vem var det Elly såg?
Hon går dit fler gånger och handen hon såg tillhör en liten flicka som heter Saga. Hon är sjuk i spetälska, en sjukdom som inte längre finns i Sverige och är behandlingsbar med antibiotika. Men flickan säger sig komma från 1940-talet och lyckas på något sätt resa framåt i tiden. Elly vill hjälpa Saga att bli frisk och får stöd från sin nyfunna vän Sam. Men kommer dem att hinna hjälpa Saga innan patienterna är tillbaka från Stockholm?
 
Nu har jag läst väldigt mycket Camilla Lagerqvist eftersom hon ska komma på femmornas författarbesök. Jag tycker att hon överlag skriver väldigt bra böcker och jag gillar att hon har historiska teman. Den här boken var nog ändå den jag gillade minst tyvärr. Den var bra, men inte lika spännande som hennes andra böcker. Eller så är det bara jag som läst henne så mycket nu och börjar känna igen vissa teman i hennes böcker. Men det är ändå en bra bok som tar upp lite historia runt sjukdomen spetälska (eller leprasjuka som den nu kallas). Den tar också upp ämnet att ha en död förälder, eftersom Ellys mamma gått bort. Har du inte läst Camilla Lagerqvist tycker jag verkligen att du ska göra det! Mina favoriter är nog "Cirkusflickan" och "Rädda honom" samt böckerna om Svarta rosorna. 

Kommentera här: