Kvinnan på tåget

 
Rachel åker med tåget varje dag, för att ha något att sysselsätta sig med och upprätthålla illusionen av att hon har ett jobb och någonstans att vara. I själva verket har Rachel förlorat allt: sin man, sitt hus, sitt jobb och sin framtid. Hon har alkoholproblem och bor som inneboende hos en gammal bekant. Tåget hon åker med stannar vid hennes gamla bostadsområde, där hennes exman nu bor med sin nya familj. Men hon försöker att inte titta åt deras håll och fokuserar mer på ett annat hus där ett par bor. Enligt Rachel är detta paret perfekt. Hon kallar de Jason och Jess och hon drömmer om hur deras perfekta tillvaro ser ut. Men så en dag får hon se något som skapar en spricka i fasaden hos Jason och Jess och kort därefter är Jess, som egentligen heter Megan, försvunnen. Då Rachel under en lång tid har iakttagit paret tror hon sig sitta inne på värdefull information som kan vara till hjälp i utredningen. Men Rachel får det svårt att göra sig betrodd, vem litar på en person som är alkoholist och som har iakttagit ett par hon inte känner varje dag? 
 
Först och främst måste jag säga att baksidetexten till den här boken är en av de mest fängslande jag har läst. Jag blev verkligen nyfiken på att läsa! Boken i sig är en typisk blandvändare, språket är enkelt och boken är skriven på att följsamt sätt. Författaren grottar inte ner sig i detaljer eller beskrivningar. Den är dock inte fullt så spännande och kuslig som jag hade förväntat mig. Den har ett bra driv, men jag tycker nog inte att den lever upp till citatet på baksidan "Hawkins har skrivit vårens rysligaste thriller". Thriller, nja. Men en sak jag verkligen uppskattar med boken är enkelheten och tydligheten. Det finns så många deckare där det är på tok för många karaktärer och man kan inte hålla reda på hälften av dem. Sen vid avslöjandet är motivet så långsökt och tillvägagångssättet så invecklat att man blir helt matt. Kvinnan på tåget vinner mycket på sin tydlighet tycker jag. Något som inte direkt framgår från baksidetexten är att boken utspelar sig ur tre olika perspektiv. Rachels, Megans och Annas (som är Rachels exmans nya fru). Detta tycker jag ger boken extra krydda. Jag rekommenderar den här boken när man vill ha något lättsamt och småspännande att läsa. Absolut godkänd!
 

Kommentarer:

1 Linnea:

Jag tyckte jättemycket om den här boken när jag precis hade läst den, men nu kommer jag knappt ihåg den. :o

Svar: Misstänker att det kan bli så för mig med! Gillade den också, men den är väldigt lätt att tugga i sig, så kanske lätt att glömma bort då också? :o
BOKPLADDER

Kommentera här: