Försoningen

 
Vanessa och Alicia är två systrar i 30-års åldern. Även fast de bryr sig om varandra har de svårt att kommunicera och är ofta osams om saker. Vanessa är en cool tjej med stort självförtroende när det gäller karriären men har svårare att välja rätt killar. Hon faller för rockkillen Martin som gillar att festa, och både dricker och använder droger. Han säger att han älskar henne, men kan Vanessa lita på att han är trogen? Alicia har sämre självförtroende när det gäller jobbet och drabbas ofta av ångest. Hon är tillsammans med Philip och de försöker framstå som det perfekta paret men i själva verket bråkar de ofta. 
 
Jag hade låga förväntningar på den här boken. Jag har lyssnat en hel del på Hannah och Amandas podcast "Fredagspodden" och jag beundrar Hannah Widells driv men egentligen tycker jag att podden är ganska tjatig (lyssnar inte längre). Men jag var ändå nyfiken på att läsa deras bok och som sagt var den bättre än jag trodde. Boken har ganska bra flyt och den är inte så klyschig som jag befarade. Vill man läsa något lättsamt som handlar om relationer, kärlek och systerskap så tycker jag absolut att den här håller. Dock, har man lyssnat på podden så är det i princip en berättelse om Hannah och Amandas liv. Systern Vanessa är väldigt lik Hannah i beskrivningen medan Alicia är väldigt lik Amanda. Det är mycket inspiration som har tagits ur deras eget liv, vilket såklart är helt okej, men för mig blir det ett minus. Kanske beror det på att jag precis läst en bok, Det är något som inte stämmer, som är skönlitterär men också väldigt inspirerad av verkliga händelser ur författarens liv. Det blev lite trist att läsa en till sådan bok direkt efter. Men jag ger ändå den här boken godkänt, tycker inte den är sämre än många böcker skrivna av mer etablerade författare i samma genre. 
 

Kommentera här: