När kejsaren var gudomlig

 
Bildkälla
 
En japansk kvinna i Berkley, Kalifornien läser ett anslag om att alla japanska amerikaner ska packa sina tillhörigheter och bege sig av. Året är 1942 och Pearl Harbor har precis attackerats av japanska trupper, vilket har gjort de till fienden. Kvinnan packar och ger sig iväg med tåg tillsammans med sina två barn till ett interneringsläger i Utah. Där väntar långa timmar av rädsla och oro över vad de ska komma tillbaka till och hur det ska gå för barnens pappa. När kriget är slut och familjen återvänder till sitt hem i Berkley har mycket förändrats.
 
På endast 167 sidor utspelar sig denna roman, som jag snarare skulle vilja kalla novell. Språket är väldigt lågmält och avskalat och jag har svårt att ta till mig berättelsen i det här sparsmakade formatet. Själva handlingen är intressant men jag hade hellre läst en längre roman där framförallt karaktärerna fick ta mer plats. Gillar man en mer lågmäld berättarstil tror jag att man tycker om den här boken, för jag har läst andra recensioner efteråt om den och många verkar tycka att den är jättebra. Men det var inget för mig, tyvärr.

Kommentarer:

1 Sanna:

Verkar bra! :D

Kommentera här: