Var är Audrey?

Bildresultat för var är audrey sophie kinsella
 
"Var är Audrey?" av Sophie Kinsella
2015
uHce
 
Boken handlar om Audrey som är en fjortonårig tjej som inte har gått i skolan sen februari efter att en jobbig grej hände. Nu håller Audrey sig hemma, hon pratar sällan, har på sig mörka solglasögon och klarar bara av att umgås med personer som hon känner sig helt trygg med: hennes familj och sin terapeut dr Sarah. Audrey får i uppdrag av dr Sarah att filma och prata med sin familj genom kameran. Audrey kallar filmen lite skämtsamt för "Min rofyllda och kärleksfulla familj". Hon filmar sina föräldrar som är oroliga för att hennes storebror Frank spelar för mycket datorspel. Hon filmar sin lillebror Felix som mest är mysig och snäll. Franks kompis Linus kommer ofta hem till Audreys familj för att spela datorspel. Första gången han hälsar på Audrey får hon panik och gömmer sig. Hon är rädd att Linus ska tycka att hon är knäpp, men han förstår Audrey och de börjar att kommunicera genom att skicka lappar till varandra. Linus peppar Audrey till att klara av nya saker och situationer. Audrey berättar stolt för dr Sarah om framstegen, men kan Audrey bli så övermodig att hon riskerar ett återfall? 
 
Detta är en bra ungdomsbok om social fobi. Jag läste mycket Sophie Kinsella för 10 år sedan och jag tycker att vissa av hennes böcker är hysteriskt roliga medan vissa kan vara lite tjatiga. Detta är inte en av hennes bästa böcker, men den är helt klart godkänd. Jag gillar att hon skriver om en tjej med social fobi, men hon går inte direkt in på djupet utan det hålls på en lättsam nivå, på gott och ont. Man får inte heller riktigt svar på vad som utlöst fobin, utan man förstår delar av varför. Det störde mig lite, men överlag tycker jag att det var en bra ungdomsbok men inte fantastisk.

Kommentera här: