Du är inte ensam Stargirl

Bildresultat för du är inte ensam stargirl
 
"Du är inte ensam Stargirl" av Moa Eriksson Sandberg och Eva Susso
Hcg
2016
 
"Jag är snart 13 år (fyller den 18 november) och söker en mejlvän som också går i sexan och inte är lättchockad. Kille eller tjej spelar ingen roll. Jag älskar film och drömmer om att bli skådespelare. Är rätt bra på att rita. Jag hatar min skola och stället där jag bor på nu efter att vi flyttade. Känner mig ensam och behöver verkligen någon. Söker dig som är bra på att behålla hemligheter".
 
Så börjar den här boken. Personen som skriver mailet kallar sig Blondie och får snart ett svar från Stargirl. Blondie är nyinflyttad i en liten stad, har inte hittat sin plats i klassen och saknar att ha en vän att prata med. Stargirl är med i det Rosa gänget, det coola tjejgänget i klassen, men hon känner att hon börjar längta efter att stå på egna ben och hon har tröttnat på att hennes kompisar bara bryr sig om killar och utseende. Egentligen mår hon ganska dåligt ibland och har tvångstankar. Hennes föräldrar bråkar ganska ofta och hon saknar någon att verkligen kunna prata med. Därför svarar hon Blondie och snart börjar deras ovanlig vänskap. De avslöjar sin djupaste hemligheter för varandra och snart blir det nödvändigt för båda att fortsätta skriva.
 
Detta är en fin och bra ungdomsbok för den lite äldre mellanåldern. Boken består av de mail som Blondie och Stargirl skriver till varandra. Det är fint att se hur deras vänskap utvecklas och man kan känna igen sig i hur skönt det kan vara att ibland få prata med någon som inte känner en. Boken tar upp ämnen som utanförskap, homosexualitet, skilsmässa.

Kommentera här: