Flickan som lekte med elden

 
Det var längesen jag skrev här nu, anledningen har helt enkelt varit att jag inte har haft någon bok att skriva om förrän nu. Jag läser tyvärr ganska långsamt och är lättdistraherad. Jag blir så imponerad av människor som kan sitta och läsa med musik i lurarna, eller i ett lunchrum där andra sitter och pratar. När jag läser vill jag helst sitta för mig själv och ha det tyst runt omkring, därför tar det också lite längre tid ibland. Well well, nu ska jag skriva lite om boken också.
 
Jag har alltså läst andra delen i Millenium-trilogin, Flickan som lekte med elden. På redaktion för tidningen Millenium har man bestämt sig för att släppa ett nummer med tema trafficking. De har även numera ett eget bokförlag där de ska ge ut en bok där olika män hängs ut som torskar eller hallickar. För detta projekt har de anlitat två frilansare, Dag och Mia, som har stor inblick i ämnet. Lisbeth Salander har sedan förra boken hållt låg profil, varit utomlands en längre tid och har knappt någon kontakt alls med människor. Hon undviker Mikael Blomkvist som flera gånger försökt få tag på Lisbeth. En kväll när Mikael Blomkvist är på väg hem till Dag och Mia påträffar han dem mördade. Då Lisbeth Salanders fingeravtryck finns på mordvapnet blir hon genast huvudmisstänkt och en stor polisutredning drar igång. Vad som till en början ser ut att vara ett enkelt fall med en given gärningsman visar sig bli allt snårigare. Att det finns personer inom polisutredningen som enbart vill sätta dit Lisbeth Salander hindrar utredningen från att ta sig framåt. 
 
Jag tycker att den här boken precis som förra Millenium-boken är spännande och har en speciellt stämning över sig vad gäller karaktärerna. En grej som jag saknar är hur prologen hänger ihop med resten av berättelsen, jag väntade på att säcken på något sätt skulle knytas ihop men den delen förstod jag inte riktigt... Men överlag så tycker jag att boken var bra och spännande, kanske inte riktigt lika vass som första boken. Gillade man första boken så kommer man att gilla den här.

Kommentarer:

1 Maddes bokblogg :

Älskar den här serien!

Svar: Ja, jag tycker också väldigt mycket om de här böckerna!
BOKPLADDER

Kommentera här: