Femtio sätt att den träffa den rätte

 
Femtio sätt att träffa den rätte handlar om Sarah Sargeant som är en ganska misslyckad skådespelerska och servitris i 30-års åldern. Hennes föräldrar vill gärna se att hon träffar någon och anmäler henne till ett tv-program som heter Femtio sätt att träffa den rätte. Sarah är väldigt skeptisk, hon är inte ens säker på att hon vill träffa någon och inte på det sättet. Men när hon inte blir antagen till såpan så väcks ändå en idé till liv. Hon startar en blogg som hon kallar Singel på uppdrag där hon ska utforska olika sätt att träffa den rätte på. Hon går på speeddate med sin vän Julia där hon träffar Paul, som hon tycker är helt perfekt. Men hennes rumskompis Simon litar inte på Paul och tycker att Sarah förtjänar någon bättre. Efter detta dejtar Sarah en rad olika män, några bättre och några sämre, men utan att riktigt hitta det hon letar efter. Bloggen som också till en början var mest på skoj börjar bli allt viktigare för Sarah, något som kommer att påverka hennes närmaste relationer på olika sätt. 
 
Nja, jag blev inte riktigt helt såld på den här boken. Jag tyckte att den började helt okej och jag tyckte idén med att hon skulle delta i en tv-såpa var väldigt rolig. Men när hon sedan inte blev antagen till den kändes det lite snopet, och det här med bloggen kändes lite tramsigt och som en tråkigare historia. Jag förstod faktiskt inte varför detaljen med tv-programet behövde bara med över huvud taget. Boken heter ju också Femtio sätt att träffa den rätte, som programet hette, så det var lite oklart. Så värst rolig tyckte jag inte att den var heller. Jag läste ganska mycket chic lit för sådär 7 år sedan, i huvudsak Sophie Kinsella vars böcker jag fullkomligt slukade. Tyckte de var skitroliga, men det är klart att jag kanske inte hade tyckt likadant idag. Men om jag ska jämföra med hennes böcker som är i samma genre känns de mer välskrivna och roligare. Den här var lite för platt, haffsigt skriven och förutsägbar. Lättsam förvisso, men vill jag ha något lättläst hade jag hellre läst en bra spänningsroman eller en mer välskriven chic lit. 

Kommentera här: